Matra 530 LX -1970
Nieuw binnen:
Dit is absoluut een buitengewoon, en toch zeer typisch Frans ontwerp uit de jaren 60. De Matra 530 LX. Een sportwagen met middenmotor en afneembaar Targa-dak. Technisch zeer uitgebalanceerd en daarom een echte rijdersauto.
Een kleine introductie:
Als fabrikant van raketten in de lucht- en ruimtevaart was Matra (Mécanique Aviation TRAction) ook actief in de autoracerij. Het verdedigde de Franse eer in de Formule 1 (wereldkampioenschap in 1969) en de 24 uur van Le Mans (1972, 1973, 1974). Voor het grote publiek introduceerde Matra in 1967 op de Autosalon van Genève de Matra M530, vernoemd naar de R530 raket. De M530 was bedoeld als opvolger van de sportieve Matra-Bonnet Djet (eerste in serie geproduceerde auto met middenmotor). De Djet was te sportief en te spartaans voor een groot koperspubliek. Dus gaf men de ontwikkelingsafdeling de opdracht om een sportwagen te ontwerpen met meer praktische eigenschappen, een zogenaamde "Voiture des copains".
De Matra M530 is ontworpen als Grand Tourismo 2+2 en net als zijn voorganger gebouwd op een stalen frame, een polyester carrosserie en met een middenmotor. Het ontwerp door Philippe Guédon bleek erg ingenieus, wat blijkt uit het feit dat hij als middenmotor auto toch een bank achterin heeft. Ook de tweevoudige targa dakpanelen "passen heel elegant in de voorste kofferbak", en er is nog genoeg kofferruimte achterin ...... te ontdekken. De 75 pk sterke Ford V4 middenmotor is, gecombineerd met het lage gewicht, ruim voldoende, en samen met de 4 schijfremmen zeer geschikt voor sportieve ritten.
Vanwege de hoge productiekosten en de hoge aanschafprijs (duurder dan de Citroen DS) stopte de productie van de LX bij 4700 exemplaren. Er zijn er niet veel van bewaard gebleven, waardoor het tegenwoordig een zeldzaam collectors item is.
Dit exemplaar is een origineel Nederlands geleverde auto in het originele kleurschema wit (2301) met zwarte bekleding. De auto verkeert in een zeer originele en goede staat. Zo heeft dit exemplaar nog de originele hoge compressie motor en is dus matching numbers. Het feit dat de eerste eigenaar een uitgebreide antiroest behandeling heeft laten uitvoeren en dat de auto altijd droog binnen heeft gestaan, verklaart dat carrosserie en onderzijde nog in zeer goede staat zijn. De auto heeft onlangs een zeer uitgebreide onderhoudsbeurt gehad (!) en dus loopt, rijdt, stuurt en remt hij zoals het hoort. De Matra is compleet inclusief: krik, reservewiel en originele targa opbergtas.
Maar bovenal..... is er die modernistische jaren 60 styling, die herinneringen oproept aan stripfiguur Michel Vaillant, en die het
"you-love-it-or-hate-it"- gevoel, al lange tijd achter zich heeft gelaten. Natuurlijk kun je dat, het beste zelf bepalen tijdens een afspraak voor een bezichtiging!